1e graad / 2de jaar / Dubbele finaliteit / A-stroom
Tweede leerjaar A - STEM-technieken - Mechanica/Elektriciteit
Voor wie?
Deze basisoptie is iets voor jou wanneer je bijzondere interesse hebt voor techniek en naast theoretisch ook praktisch aan de slag wilt. Je houdt er van om werkstukken samen te stellen, je werkt graag met technische tekeningen en stappenplannen. Je doel is kennis op te doen om hierna een richting aan te vatten die arbeidsmarktgericht is of om verder te studeren (dubbele finaliteit).
Voorstelling lessenpakket
In deze basisoptie komen de vier componenten van STEM (wetenschappen, technologie, engeneering en wiskunde) aan bod. In deze lessen gaat veel aandacht naar het ontwerpen en het uitvoeren van het ontwerp. Techniek en technologie spelen daarbij een belangrijke rol.
In het eerste jaar werd reeds kennis gemaakt met metaal, hout en grafische technieken. In deze basisoptie krijg je naast het basispakket ook 5 uur waarin je je verdiept in mechanica- en elektriciteit. Je gaat om met realisaties, constructies, installaties, producten die aansluiten bij menselijke behoeften. Verschillende materialen en realisatietechnieken worden verkend. Er wordt veel aandacht besteed aan de interactie tussen ontwerpen en realiseren.
De basisoptie STEM-technieken met keuze mechanica-elektriciteit wordt aangevuld met 1 Nederlands (remediërend of verdiepend) en 1 uur toegepaste wiskunde.
Wat na deze basisoptie?
De basisoptie STEM-technieken met mechanica - elektriciteit bereidt je voor op een derde jaar met dubbele finaliteit. De richtingen Elektromechanische technieken, Mechanische technieken of Elektrotechnieken zijn logische vervolgrichtingen.
Lessentabel
Vakken | Lesuren |
---|---|
aardrijkskunde | 1 |
Engels | 2 |
Frans | 3 |
geschiedenis | 2 |
godsdienst | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 |
muziek | 1 |
natuurwetenschappen | 1 |
Nederlands | 4 |
techniek | 2 |
wiskunde | 4 |
ICT | 1 |
BASISVORMING | 25 |
STEM-technieken: Mechanica - elektriciteit | 5 |
ICT | 1 |
toegepaste wiskunde | 1 |
KEUZEGEDEELTE | 7 |
TOTAAL | 32 |
Deel deze pagina: