Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociale en gedragswetenschappen en statistiek. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, politiek en de mens en zijn gedrag. Daartoe analyseren ze wetenschappelijke theorieën.
Leerlingen kunnen volwaardig filosoferen als ze de juiste taal beheersen: ze kennen de betekenis van filosofische termen en weten hoe ze die concepten kunnen toepassen in een argumentatie. Daarnaast ontwikkelen leerlingen zich ook als sociale en culturele wezens door dit vak heen: al van bij het begin van de filosofie staat de dialoog centraal. Leerlingen ontdekken hoe ze hun opvattingen en waarden ontwikkelen in relatie met anderen, welke antwoorden er geformuleerd kunnen worden op ethische kwesties en welke principes er aan de basis liggen van hoe een samenleving functioneert.
In het vak Kunstbeschouwing ontdekken de leerlingen hoe ze hun eigen kunstbeleving kunnen versterken en kaderen in een kunsthistorisch referentiekader. Talige vorming speelt daarbij een belangrijke rol: leerlingen kunnen niet alleen hun mening over een kunstuiting geven, maar zijn ook in staat om hun kunstbeleving grondig te verwoorden. Dit doen ze enerzijds vanuit een open houding van verwondering en nieuwsgierigheid, anderzijds vanuit de nodige kennis van bouwstenen, technieken, materialen en stijlperiodes. De interpretatie en waardering van een kunstwerk kan vanuit verschillende perspectieven gebeuren: een historisch, een maatschappelijk of een methodisch perspectief.
In sociale vorming ligt de focus op hoe de mens als uniek en relationeel wezen (uniciteit in verbondenheid) zijn plaats zoekt in deze samenleving.
Leerlingen leren met oog voor een wetenschappelijke benadering zichzelf en de ander kennen als persoon en als knooppunt van relaties. Ze leren in hun persoonlijke ontwikkeling omgaan met het complexe samenspel tussen lichamelijke, emotionele, relationele en spirituele factoren. Met oog voor de kwetsbaarheid van zichzelf en de ander worden leerlingen uitgedaagd om minder ik-gericht en meer empathisch en genereus in relatie te treden met de ander.
Daarnaast leren leerlingen vanuit een wetenschappelijke bril kijken naar de complexe en veelzijdige samenleving. Maatschappelijke vorming zet leerlingen aan om in deze samenleving hun weg en plaats te vinden. Ze worden hierbij uitgenodigd in dialoog te gaan en om zich intercultureel te vormen om zo een meer gastvrije en rechtvaardige wereld te creëren.
Deel deze pagina:
Op vrijdag 9 mei ben je welkom op onze openschoolavond 'Nacht van De Toren'. Die avond kan je kennismaken met de leerkrachten en leerlingen, ons studieaanbod en de vele activiteiten die wij doorheen het schooljaar aanbieden.
Infobeurs studieaanbod (doorlopend tussen 18.00 u. en 21.30 u.)
In de lokalen op de eerste verdieping ontdek je de verschillende studierichtingen en maak je kennis met de vakleerkrachten.
Rondleidingen (doorlopend tussen 18.00 u. en 21.30 u.)
Een leerkracht en/of leerling neemt je mee op verkenning doorheen het schoolgebouw. Zo ervaar je hoe een dag op campus De Toren er uitziet.
Infosessie voor toekomstige leerlingen en ouders (19.00 u. en 20.00 u.)
In de studiezaal T128 op de eerste verdieping heet de directeur je welkom voor een infosessie over allerlei aspecten van het schoolleven.
De Toren actief en creatief (doorlopend tussen 18.00 u. en 21.00 u.)
Er zijn heel wat activiteiten, uitstappen en reizen in De Toren. Kom deze ontdekken in de hal op de eerste verdieping.
Inschrijvingen (doorlopend tussen 18.00 u. en 21.30 u.)
Hebben we jou overtuigd? Spring dan binnen in het inschrijvingslokaal. Onze medewerkers helpen je met het in orde brengen van jouw inschrijving. Ook met praktische vragen (restaurant, broodjes, lockers, ...) kan je hier terecht.
BYOD (doorlopend tussen 18.00 u. en 21.30 u.)
Onze leerlingen werken op school met hun persoonlijke laptop (Bring Your Own Device). Ontdek ons aanbod van laptops (i.s.m. The Rent Company) en onze aanpak in de BYOD-stand.
Toneel 'Pak van mijn hart' (voorstelling om 18.30 u., 19.30 u. en 20.30 u.)
3HW1 brengt een eigentijdse voorstelling onder leiding van mevr. Frauke Boeve. Je bent alvast welkom in T123.
Bar & Pastafestijn (doorlopend tussen 18.30 u. en 21.30 u.)
Honger? Je kan de hele avond terecht in onze refter op het gelijkvloers voor een lekkere pastamaaltijd. Onze leerkrachten slaan hiervoor de handen in elkaar met de de klassen 3HW1 en 3NW1. Hun recept werd door een jury van leerkrachten als beste bestempeld van de kookwedstrijd Toren Masterchef tijdens de driedaagse in Brugge.
De bar is de hele avond open. De ouderraad schenkt je met plezier een drankje in. Bij mooi weer kan je terecht op de speelplaats.