In de mechanica blijft vormgeving door verspanende bewerking (draaien, frezen, boren, …) een belangrijke manier om essentiële machineonderdelen te vervaardigen. We ontwerpen met 3D en realiseren deze projecten met computergestuurde machines. Inzicht in montage en demontage is hierbij uiterst belangrijk.
In de 2de graad van de dubbele finaliteit Mechanische technieken leiden we jongeren op om te groeien in kennis en vaardigheden binnen dit unieke domein. In de derde graad vervolledigen ze hun opleiding in de richting Mechanische vormgevingstechnieken.
In een dubbele finaliteit (D/A) bereiden we de leerlingen voor op een latere keuze voor onmiddellijke tewerkstelling, voor een extra Sense-jaar, of voor een specifieke opleiding in het hoger onderwijs. De mix van de algemene vakken, de STEM-doelen en de praktische lesmomenten garanderen dat we iedere leerling op zijn niveau kunnen uitdagen.
We starten in het 3de jaar meteen met de nieuwste technologie. De technische vakken en de praktijk worden via projectmatig werken aangebracht en voorzien van de nodige theoretische ondersteuning. Een blik op de lessentabel toont waar we de accenten leggen. Welkom in deze boeiende STEM-wereld van het mechanisch ontwerp tot realisatie.
Vak | 3de jaar** | 4de jaar** |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen (biologie en chemie) | 1 | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
ICT | 1 | 0 |
Wiskunde B+S | 3 | 3 |
Mechanische technieken (incl. fysica B+S) | 13 | 14 |
Mechanica TV | 4 | 2 |
Montage & Demontage TV | 1 | 0 |
Niet Verspanen - Verspanen TV | 0 | 2 |
CAD | 2 | 2 |
Praktijk Realisatie CNC | 3 | 0 |
Montage & Demontage PV | 1 | 2 |
Realisaties niet-verspanend PV | 2 | 6 |
TOTAAL | 32 | 32 |
B+S = Basiskennis + Specifieke kennis
** Onder voorbehoud
Deel deze pagina: